9:00 to 17:00

Monday to Friday

Westerstraat 14 A/B

3016 DH Rotterdam

010-2140444

[email protected]

Om uw woning te verhuren: wat moet u weten?

De keuze om uw woning te verhuren is voor elke persoon anders. Misschien bent u op zoek naar een leuke investering of wilt u het huis verhuren terwijl het te koop is. Er zijn vele soorten redenen en daarom helpen we u graag bij het maken van de juiste keuze.

Wanneer u nadenkt over het verhuren van uw woning, is het goed om eerst een goede inschatting te maken van de voor- en nadelen van huur. We hebben al een nummer voor je op een rij gezet.

  • Financial income from the rental
  • Social control of the property
  • The house is occupied. Electricity, water, heating and drains will be used
  • Less chance of vandalism due to occupation of the building
  • Municipal taxes are paid by the tenant
  • If the house is for sale: an inhabited house is easier to sell than an uninhabited house
  • Payments can be done late or even not at all
  • Mortgage interest deduction expires
  • The risk of damage and normal ware and tare increases
  • The tenant is better protected by law than the landlord. The lease cannot just be terminated
  • You run the risk of vacancy of the property when tenants terminate which could involve the results of your return
  • If the house is for sale, you have no control over the condition of the house during a viewing

Zelf verhuren van uw woning

Het verhuren van uw woning brengt veel vragen met zich mee. Er zijn immers een aantal onzekerheden. Wie komt er straks te wonen? Verhuur ik mijn appartement gestoffeerd of gemeubileerd? Hoe zit dat met betalingen, schades, onderhoud en oplevering? Wat zijn de risico’s? We begrijpen dat u zulke vragen heeft en willen deze graag voor u beantwoorden. Op onze website hebben we een aantal van deze zaken al nader toegelicht, maar het liefst zien we u in een persoonlijk gesprek.

Het team van Hospa houdt van korte communicatielijnen, daarom is het voor ons gemakkelijk om snel te schakelen wanneer dat voor uw woning nodig is. Uw heeft een vast contactpersoon, maar ook andere collega’s weten u in elke situatie te helpen. We zetten ons volledig in om uw woning zo snel mogelijk te kunnen verhuren. Het is immers uw belang dat er in de huurinkomsten geen tekorten lopen. We werken op ‘no cure no pay’ basis. Daarom is een snelle, maar vooral goede verhuur ook ons belang.

Graag laten we alvast kennismaken met onze werkwijze:

Als eerste stap maken we graag een afspraak met u om met elkaar kennis te maken en u nader te informeren over onze werkwijze, de risico’s en valkuilen en de verwachtingen van de huurmarkt. We werken op basis van ‘No Cure no Pay’. We brengen onze dienst pas in rekening wanneer ons werk erop zit.

 Wanneer u ervoor kiest om uw woning door ons te laten verhuren zijn we daar natuurlijk blij mee. We hebben namelijk veel expats en zakelijke klanten die opzoek zijn naar een huurwoning. Graag maken we met u een afspraak om foto’s te maken in de woning ten behoeve van de woningpresentatie op onze website, Pararius.nl en zo nodig Funda.nl. Verder bieden we de woning ook aan op onze social media kanalen en direct bij onze zakelijke partners.

Vanuit alle kanalen zullen we geïnteresseerden verzamelen. Met hen maken we afspraken om de woning te bezichtigen. Dit doen we zoveel mogelijk persoonlijk, zodat we tijdens de bezichtiging een goede indruk van de persoon kunnen opdoen. Lukt dat niet dan bundelen we de geïnteresseerden. Natuurlijk laten we dit vooraf aan u weten. Ook na de bezichtiging houden we contact over de bevindingen van de kandidaat.

Natuurlijk is het belangrijk om zo snel mogelijk een huurder voor uw woning te vinden, maar nog veel belangrijker vinden wij het om een goede, trouwe en passende huurder te vinden. Iemand die met zorg omgaat met uw woning en de woning behandeld alsof het die van hen is. En ook niet minder belangrijk: een stabiele huurder met een toereikend inkomen, nette arbeidsovereenkomst en potentie om voor lange tijd de woning te huren. Dat verzekert u immers van zo lang mogelijke huurinkomsten zonder leegstand. Die inkomsten zijn uw belang en daarom ook die van ons. Een uitgebreide screenen van de perso(o)n(en) vinden wij zeer belangrijk en wordt door ons uitvoerig behandeld. We stellen u natuurlijk op de hoogte van onze bevindingen.

Wanneer een kandidaat huurder door u wordt geaccepteerd kunnen we starten met het opstellen van de huurovereenkomst. Wij gebruiken de huurovereenkomst opgesteld door het ROZ (Raad van Onroerende Zaken), model 2017(link naar PDF) met bijbehorende algemene bepalingen (link naar PDF). Zodra de overeenkomst is opgesteld sturen we deze ter controle naar u toe en bij akkoord maken we een afspraak om samen met de huurder het contract te ondertekenen. Meer weten over de overeenkomsten en mogelijkheden? Klik hier. (link overeenkomsten)

Samen met de huurder plannen we een geschikt moment in om de overdracht te doen. We maken een compleet woningopname rapport met foto’s en overhandigen de sleutels.

Na de overdracht zorgen we, wanneer gewenst en nodig is, voor de aansluiting met alle voorzieningen in de woning voor de huurder. Verder ontzorgen we u graag van alle zaken rondom de verhuur van uw woning middels onze beheermodule. We verzorgen commercieel, technisch, administratief en financieel beheer. Dit doen we voor slechts €75,- per maand. U leest er meer over op onze beheerpagina(link naar page beheer).

Answer your first questions.

We don’t doubt that you still have a lot of questions concerning the rental matters. Below we try to answer your possible first questions.

How do I deliver my rental property?

Three types of housing are distinguished in the rental market: shell, unfurnished and furnished. There is no direct regulation about the delivery of the house. You decide how the house will be delivered, possibly in consultation with the tenant. However, we do notice that the market for furnished houses is larger and tenants often do not want to invest in, for example, the purchase of a floor when the house when it is temporarily rented out. Expats are generally more often looking for fully furnished homes.

What kind of tax do I pay about the rental income?

None. No tax needs to be paid on the rental income. You pay OZB and the owners charge of municipal taxes. The tenant pays his part of municipal taxes (waste, sewerage and water tax).

What if damage has occurred?

Damage is always annoying but can happen to anyone. However, a distinction is made between normal ware and tare that cannot be recovered from the tenant and deliberate damage that can be recovered. It is important to have a good overview of the status of the house prior to the rental period and the status at the time of delivery.

Which insurance policies do I have to take out?

The existing building insurance policies remain. These costs are for the account of the lessor. Please note that your insurer must be aware of the rental. They may request a small increase in the policy.

Why do I need to enable a broker?

That is not necessary. You can also choose to rent out your property yourself, but this brings more risk than when you give the order to a broker. Brokers have access to reliable websites and a large business network where the house can be offered. They can also screen the future tenant on their background, finances and any more things.

Who should I inform about the rental of my property?

At the very least, the VVE and your insurer must be aware of the rental. For properties with a mortgage, it also requires the bank to request permission for the rental.

What happens to my mortgage interest deduction?

You are not entitled to mortgage interest relief from the home that you rent out.

The Association of Owners?

When renting your home, you must also inform the VVE of the rental if necessary. Sometimes it is necessary to have the house rules signed by the tenant in name of the VVE.