De veel gestelde vragen zijn slechts een selectie van de vele aandachtspunten die bij het verhuren van uw woning komen kijken. Staat uw vraag er niet tussen of wilt u meer weten over de verhuur van uw woning? Neem gerust contact met ons op.
Ja, u bent verplicht een energielabel te hebben voordat u uw woning verkoopt of verhuurt. Sinds 1 januari 2021 moet hiervoor een energieadviseur aan huis komen om het label vast te stellen. De adviseur vindt u via het EP-register. Het vaststellen van het energielabel gaat in vijf stappen:
De kosten voor een energielabel variëren tussen de 100 en 300 euro afhankelijk van het type woning, de beschikbare documentatie en de tijd die een adviseur nodig heeft om tot een energielabel te komen. Heeft u meer vragen over het verkrijgen van een energielabel neem dan contact met ons op of kijk op: https://www.energielabel.nl/woningen/
Niet exact, u betaalt geen belasting over de huuropbrengsten, maar over een fictief rendement op vastgoed dat u verhuurt in box 3. Deze belastingregeling bestaat sinds 1 januari 2023. Grofweg betaalt u 32% belasting over 6,17% fictief rendement van 95% van uw WOZ waarde. Dat geldt voor woningen die u verhuurt, niet uw eigen woning. Uw eigen woning valt namelijk in box 1 en wordt anders belast.
Een eennvoudig rekenvoorbeeld:
Uw WOZ waarde is €200.000,-
Deze waarde wordt voor 95% als basis meegenomen in box 3: € 190.000,-
Over 190.000 wordt 6,17% fictief rendement gerekend en belast tegen 32% in box 3.
(6,17% van 190.000) x 32% = € 3.751,36
Aan het rekenvoorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend.
Naast deze belasting betaalt u ook belasting over de waarde van de woning (OZB) en u betaalt het eigenaarsgedeelte van gemeentelijke belastingen. De huurder betaalt de gebruikersbelastingen. Let op, dat u bij het verhuren van een woning heeft u geen recht op hypotheekrenteaftrek.
Exact weten hoe het zit? Vraag het onze makelaars of kijk op de website van de belastingdienst.
Ja, in principe moet elke kredietverstrekker toestemming geven om uw woning te verhuren.
In Nederland geldt het woningwaarderingsstelsel (WWS). Dit houdt in dat een woning op basis van een bepaald aantal punten een maximale huurprijsgrens kent. Daarin worden drie typen woningsectoren onderscheiden: sociale huur, middenhuur en vrije sector woningen. In welke sector uw woning valt hangt af van het aantal behaalde punten.
De inrichting van het aantal punten ziet er als volgt uit:
Sociale huur: tot en met 143 punten
Middenhuur: 144 tot en met 186 punten
Vrije sector: vanaf 187 punten
Scoort uw woning het aantal punten voor de sociale- of middenhuur, dan bent u gebonden aan de huurprijs dat is bepaald door de overheid. Scoort uw woning 187 of meer punten dan valt uw woning in de vrije sector en mag u de huurprijs zelf bepalen. Die bepaling gebeurt vaak in relatie tot de ontwikkelingen op de huurmarkt.
U bepaalt het aantal punten door de huurprijscheck te doen volgens de opgestelde methode van de overheid of u gebruikt de handige tool die de huurcommissie heeft gemaakt via: Huurprijscheck
Overigens bent u vanaf 1 januari 2025 verplicht een uittreksel van de WWS bij de huurovereenkomst aan huurder te overhandigen.
Heeft u hulp nodig met het vaststellen van uw huurprijs? Neem contact op met een van onze collega’s. We helpen u graag verder.
U schrijft zich gemakkelijk bij ons in door een account aan te maken en uw woonwensen kenbaar te maken. Woningen die matchen met uw wensen ontvangt u direct in uw mailbox. U vindt de inschrijfpagina rechtsboven in de website of via menu > woningverhuur > zoeken/inschrijven.
In de huurmarkt worden drie typen woningen onderscheiden: kaal, gestoffeerd en gemeubileerd. Een kale woning wordt opgeleverd zonder vloer, raamdecoratie en soms ook zonder keukenapparatuur. Een gestoffeerde woning wordt opgeleverd met vloer, afgewerkte wanden, eventueel verlichting aan de plafonds en keukenapparatuur. Een gemeubileerde woning is voorzien van meubels, compleet ingerichte keuken en andere gemakken. We gebruiken de stelregel dat een huurder kan intrekken door alleen zijn kleding en persoonlijke eigendommen mee te nemen.
U bepaalt zelf hoe de woning wordt opgeleverd, eventueel in overleg met de huurder. Echter, we merken dat de markt voor gestoffeerde en gemeubileerde woningen groter is dan kale huurwoningen. Expats zijn over het algemeen vaker op zoek naar compleet gemeubileerde woningen, omdat zij de woning voor een tijdelijke periode van een aantal jaar willen huren.
Alvorens de huur op te zeggen doet u er goed aan om te kijken welke voorwaarden er in uw huurovereenkomst staan opgenomen. Beëindiging van de huurovereenkomst door opzegging dient te geschieden per deurwaardersexploot of aangetekende brief en met inachtneming van een opzegtermijn. De opzegtermijn is voor een opzegging door huurder gelijk aan de duur van een betaalperiode (vaak is dat 1 kalendermaand), maar niet korter dan één maand en niet langer dan drie maanden en voor een opzegging door verhuurder niet korter dan drie maanden.
Ja zeker. We bieden verschillende beheermodules aan en helpen u graag met het management van uw vastgoed. Uitgebreide informatie vindt u op de pagina vastgoedmanagement via ons menu.
Het wijzigen van een huurprijs kan alleen door indextaie van de huurprijs met een door de overheid vastgeteld percentage. Ook als er niets in het huurcontract staat over een huurprijswijziging.
Tijdens de huurperiode kan de huurprijs jaarlijks worden verhoogd met een door de overheid afgegeven percentage. Huurprijzen in de vrije sector kunnen daar bovenop nog eens met een extra percentage worden verhoogd. Ook dat percentage wordt gegeven door de overheid en mag u niet zelf bepalen.
Volgens de huurwet mag een verhuurder op ieder moment als eerste de huurprijs verhogen , mits dat klopt met hetgeen overgekomen is in de huurovereenkomst. Daarna mag de huurprijs enkel jaarlijks worden aangepast. Een verhuurder kan dus ook beslissen de huurprijs niet te verhogen, bijvoorbeeld omdat de markt zich anders ontwikkelt. De huurder kan op zijn beurt bezwaar maken tegen de huurverhoging als dit niet klopt met de huurwet of naar zijn inzicht onredelijk is.
Huurprijswijzigingen vinden meestal jaarlijks plaats per 1 januari of 1 juli.
De Nederlandse overheid heeft een overzicht gepubliceerd dat duidelijk maakt wie voor welk onderhoud verantwoordelijk is. Deze vindt u op: www.rijksoverheid.nl
Schade is altijd vervelend, maar kan iedereen overkomen. En helaas, waar geleefd wordt vallen spaanders. Echter, er wordt onderscheid gemaakt tussen normale gebruikersschade die niet op de huurder verhaald kan worden en opzettelijke schade die wel verhaald kan worden. Schade aan eigendommen van de huurder hoeft in principe niet door de verhuurder te worden vergoed, tenzij dit een gevolg is dat door de verhuurder is ontstaan. Schade die de huurder veroorzaakt aan eigendommen van de verhuurder kan op de huurder worden verhaald (gebruikersschade en normale slijtage daargelaten). Hiervoor kan eventueel (een deel van) de borg worden gebruikt.
Om eventuele schadeposten te vermijden kan het voor beide partijen verstandig zijn om een inboedel- en/of aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Het is belangrijk om voorafgaand aan de huurperiode goed in kaart te hebben hoe de status van de woning is versus de status bij oplevering. Hospa Rentals stelt een gedetailleerd digitaal rapport op tijdens de oplevering van uw woning. Dit rapport bevat nauwkeurige foto's van het appartement, de meterstanden en uw gegevens.
Er zijn verschillende verzekeringen die een rol kunnen spelen bij de verhuur van uw woning. Laten we voorop stellen dat ongeachte de verzekering een verzekeraar altijd op de hoogte moet zijn van de verhuur van de woning. Mocht u dit niet aan een verzekeraar doorgeven dan zal een verzekeraar zeer waarschijnlijk uw claim niet in behandeling nemen. Dit kan leiden tot een enorme financiële strop voor een eigenaar.
Opstalverzekering
In veel gevallen kunt u uw opstalverzekering laten doorlopen zoals u gewend bent, maar moet u de verzekeraar wel verwittigen over de verhuur van uw woning. Vaak betaalt u daarvoor een kleine vergoeding bovenop de premie. In wooncomplexen loopt de opstalverzekering vaak via de vereniging van eigenaren (VVE) en kunnen zij voor u de verzekeraar informeren.
Aansprakelijkheidsverzekering
Misschien klinkt het vreemd, maar uw eigendommen kunnen ook schade aan andere toebrengen. Denk bijvoorbeeld aan dakpannen die tijdens een storm van het dak afwaaien of spullen die van het balkon afvallen en schade veroorzaken aan andermans eigendommen. Maar ook aan een trapleuning die loslaat waardoor letsel wordt veroorzaakt. Voor zowel een verhuurder als een huurder kan het hebben van een aansprakelijkheidsverzekering hen beschermen tegen schadeposten.
Inboedelverzekering
Verhuurd u een gemeubileerde woning? Dan is het in sommige gevallen raadzaam om een inboedelverzekering af te sluiten. Let wel op dat er op dit soort polissen vaak alleen dekking is voor storm, brand, diefstal (na sporen van braak), waterschade en soortgelijke schades. Schades veroorzaakt door een huurder zijn dus niet gedekt. Overweeg dus goed of het risico/ de (dag)waarde van de inboedel groot genoeg is om te verzekeren en wellicht vervanging van meubels bij schade niet voordeliger is.
U moet tenminste op de hoogte stellen van de verhuur: